7 tips om efficiënter te werken als interieurprofessional

Je hart gaat toch ook sneller kloppen bij het vormgeven van kleuren, materialen en styling? Grote kans dat je liever niet te veel bezig bent met het bijhouden van je administratie, Social Media en je mailbox bijwerken. Je wilt doen waar je energie van krijgt en waar je goed in bent. Toch?

De meeste interieurprofessionals hebben omzet door het verkopen van diensten. Tijd is dus geld. Hoe kun je effectief werken en hoe ga je goed om met je beschikbare tijd? In dit artikel geef ik je 7 tips om effectiever te werken.

1. Zorg voor een heldere werkwijze
Effectief werken begint bij structuur achter de schermen. Dat zorg namelijk ook voor rust in je hoofd. Als creatieveling kan het al chaotisch genoeg zijn. Breng overzicht aan door een duidelijke werkwijze voor jezelf te hebben én deze te communiceren naar je klant. Herhaling is hierbij key.

2. Bedrijfsprocessen die bij je passen
Een heldere werkwijze kun je vervolgens vertalen naar je bedrijfsstructuur. Wat heb je nodig voor elke stap in de werkwijze met je klant? Dit begint bij het eerste contactmoment met je klant. Via welk kanaal wil je het liefst met je klant communiceren? Zorg dat deze manier van contact zoeken voor jouw (potentiële) klant zo makkelijk mogelijk is. Verwijs alle CTA’s naar dat kanaal. Schrijf alle stappen met je klant puntsgewijs uit, hier volgen je bedrijfsprocessen uit. Van aanvraag tot eindfactuur en portfolio fotografie.

3. Automatiseer alle repeterende werkzaamheden
Niks is zo vervelend en inefficiënt als elke keer hetzelfde verhaal opschrijven. Of het gaat om een e-mail, WhatsApp berichtje of DM op Social Media, standaardberichten zijn de oplossing om tijd te winnen en overzicht in al je berichten te krijgen of houden. Werk met bijvoorbeeld e-mail templates om je e-mails sneller te kunnen opstellen. Zo hoef je niet elke keer opnieuw het wiel uit te vinden.

4. Werk met format’s
Naast e-mail templates zijn ook presentatie formats key bij het vormgeven van je presentaties. Of het nu gaat om het opstellen van een interieurplan voor je klant, het uitwerken van een offerte of een Social Media bericht inplannen. Voor alles werkzaamheden waar iets ingevuld of grafische vormgeving voor nodig is, kun je het beste een template (laten) maken en elke keer gebruiken. Naast dat dit zorgt voor consistentie, werkt het ook sneller. Zo verlies je niet onnodig veel tijd in het nóg mooier maken van je documenten. Vergeet hierbij ook niet formats voor je tekenprogramma, zoals een Sketchup symbolen bibliotheek en een template met alle instellingen die je gebruikt voordat je begint met tekenen. Dit kan ook een template zijn voor LayOut met de lettertypes van jouw huisstijl, instellingen en presentatie volgorde.

5. Weet en doe waar je goed in bent
Klinkt simpel, is het ook. Toch zie ik nog zoveel interieurprofessionals de strijd voeren om iets te kunnen waar ze geen energie van krijgen. Concreet houdt dit dus in dat je alleen doet waar je goed in bent. Door taken uit te besteden waar je langzaam in bent of niet de beste, kun je effectiever werken en dus meer resultaat uit je werk halen. Zowel inhoudelijk als financieel is dit in je voordeel.

6. Besteed werk uit
Krijg jij al rode vlekken in je nek bij het denken aan je kwartaalaangifte? Zit er structureel te weinig uren in een dag en behaal je niet voldoende inkomsten uit je bedrijf in verhouding? Dan wordt het waarschijnlijk tijd voor een volgende stap. Uitbesteden van werk kan in veel verschillende vormen. Loslaten is hierbij belangrijk. Trial and error is een van de manieren van aanpak. Houd wel rekening met ‘leergeld’ voor als het eens niet werkt. Ben je benieuwd wat bij jou past? Boek dan een mentorgesprek.

7. Werk in focus blokken
Je bent het meest productief als je niet te veel hoeft te schakelen tussen de diverse soorten taken. Wist je dat je 15 minuten schakeltijd in je hoofd nodig hebt tussen twee verschillende werkzaamheden? Reken maar eens uit hoeveel tijd je kunt winnen op een dag.

Wat helpt jou om efficiënt te werken binnen je bedrijf?

Laat een reactie achter

Deel deze blog:

&

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Wil jij groeien in je ondernemerskwaliteiten en/of het bedrijf creëren dat je wilt? Vraag jij je af wat daarvoor nodig is? Loop je vast en weet je niet wat nu handig is om als eerste stap te zetten? Meld je dan aan voor een gratis sparsessie. 

gratis sparsessie

Lees meer